-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

چرا عرب جاهلي را مرده مي‎پندارد؟

حضرت علي (ع) در خطبه 26 نهج البلاغه اين مطلب را مورد بررسي قرار داده، مي‎فرمايد « هنگامي كه حضرت محمد (ص) مبعوث شد و خداوند او را امين وحي و انذار كننده جهانيان قرار داد، شما عرب‎ها ـ كه در سايه اسلام زنده شديد و حيات انساني يافتيد ـ داراي ده ويژگي بوديد كه هر يك از ديگري شرم آورتر است



1ـ پيرو بدترين كيش بوديد؛ چه اين كه بدترين خرافه، پرستش بت‎هاست!



مگر انسان عاقل مي‎تواند قطعه سنگي را با دست خود بتراشد، سپس در مقابل او راز و نياز كند و حوائج و خواسته‎هايش را از او طلب كند و بدتر از آن، براي رسيدن به آرزوهايش فرزند خويش را در مقابل يك بت بي‎جان و بي‎روح قرباني كند و در هنگام گرسنگي همان بت را ـ كه از خرما ساخته شده است ـ غذاي خود قرار دهد!



2ـ صلح و آسايش در بين شما نبود و در بدترين سرزمين‎ها به سر مي‎برديد.



دائماََ، آتش جنگ و ستيز در بين شما شعله‎ور بود و آن قدر در اين موضوع مصر بوديد كه كينه‎ها را براي فرزندانتان به ارث مي‎گذاشتيد و هر گاه موفق به انتقام نمي‎شديد و مرگ به سراغ شما مي‎آمد، به فرزندانتان وصيت مي‎كرديد كه حتماََ انتقام شما را بگيرند!



3 و 4ـ فقير و بدبخت بوديد. در ميان سنگهاي خشن و مارهاي خطرناكي ـ كه فاقد شنوايي بودند ـ زندگي مي‎كرديد. بيابان بستر شما بود و آسمان روپوشتان.



5ـ آب آشاميدني شما آلوده و كثيف بود و هرگز زلال ننوشيديد.



6ـ غذاهايتان ناگوار بود و از آن لذتي نمي‎برديد.



7ـ خون همديگر را مي‎ريختيد و ناامني در بين شما حاكم بود.



8ـ پيوند خويشاوندي را قطع نموديد و حتي به فرزندان خود رحم نكرده، آنها را زنده به گور مي‎كرديد.



9ـ بت‎ها در ميان شما برپا بود و مورد احترام بود.



10ـ گناه وجودتان را فرا گرفته بود و سر تا پا غرق در گناه بوديد.



از فرمايش اميرالمؤمنين (ع) استفاده مي‎گردد كه فقر بر آنها حاكم بود؛ فقر ديني، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، امنيتي و... خداوند مهربان در ميان چنين مردمي ـ كه از هر جهت مرده بودند ـ پيامبر اكرم (ص) را برانگيخت و علم و دانش را براي آنها به ارمغان آورد.








مثالهاي زيباي قرآن ج 1


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.